Jaguar F-Pace Forum banner

Opgeloste turbo-overboost P0234-77 gasklep blijft hangen

2.2K views 8 replies 4 participants last post by  Mohawk  
#1 ·
Hallo iedereen 😀
Ik deel gewoon de informatie die ik heb geleerd over de vastzittende gasklephuizen op de 3.0 V6D-motor, aangezien de mijne vandaag is vervangen. Hij heeft 95.000 mijl gereden.

Sinds ik de auto in januari 2025 kocht, heeft hij geweldig gelopen, geen waarschuwingen en DPF-regeneratie zoals het hoort, maar toen ik een diagnostische scan uitvoerde, zoals ik graag doe voor onderhoud, logde hij code P0234-77 Turbo overboost, bevolen positie niet bereikbaar. Het bleef terugkomen nadat het was gewist.

Veel onderzoek wees op het vastzitten van het gasklephuis, en als dit niet wordt opgelost, zou het waarschijnlijk waarschuwingen genereren en de DPF verstoppen, die zich niet kan regenereren als dit een foutmelding weergeeft. Het lijkt er ook op dat pogingen om het huis schoon te maken niet werken.

Ik heb gekeken en zag ook wat olienevel waar de laadpijp op het gasklephuis aansluit.
Image

Image




Image


Ik sprak met The Jag Specialist in Doncaster, die, denk ik, mijn nieuwe beste vrienden zullen worden. Zodra ik hen de code gaf, bevestigden ze mijn vermoedens en stelden ze een vervanging voor tijdens een wachtafspraak. Gelukkig rekenden ze geen kosten voor de diagnose, omdat ik de code had gegeven.

Vanmorgen bezocht ik en sprak eerst met de hoofdmonteur. Hij liet me het nieuwe Jag-gasklephuis zien dat ze klaar hadden liggen en legde uit dat de plastic behuizing door ouderdom en hittecycli uit vorm raakt, waardoor de vlinderklep vast komt te zitten. Hij zei dat ze hadden geprobeerd de vlinderklep schoon te maken en zelfs opnieuw vorm te geven, maar dat ze op de lange termijn nooit zouden werken. De nieuwe klep keerde terug naar de open positie als je hem handmatig sloot en vervolgens losliet.

Ze hebben de mijne vervangen en hij bracht de oude om me te laten zien, hij was echt schoon, niet verstopt, maar toch zat de vlinderklep vast in de gesloten positie terwijl hij open zou moeten gaan.


Image


Dus het is allemaal gedaan, de auto rijdt nog steeds geweldig zoals altijd, maar er is een merkbare verbetering in zachte acceleratie die lineairder is dan voorheen.

De totale kosten waren £ 407,22 voor het onderdeel en £ 80 arbeidsloon (1 uur), plus btw £ 584,66. De benodigde tijd was 45 minuten van inrijden tot uitrijden. Het werk omvatte het opnieuw kalibreren van het nieuwe gasklephuis op SDD.

Ik ben er blij mee en omdat ik de auto houd, heb ik vertrouwen voor de volgende 95.000 mijl of zo.

Ik deel het gewoon omdat dit een veelvoorkomend probleem is, maar de meeste informatie suggereert dat de gasklep verstopt raakt met koolstof, en dat is niet altijd het geval, de mijne was schoon.
 

Attachments

#2 ·
Goed geschreven. Het probleem is echt dat dit NIET echt het gasklephuis is, aangezien diesels geen luchtregeling gebruiken zoals een benzine om de motor te regelen. Dat is het luchtinlaatspruitstuk & de klep is eigenlijk de EGR-vacuümklep. Zodat wanneer u het gas loslaat, wat in feite de inspuitcyclus regelt. De klep wordt bediend om een vacuüm in het inlaatspruitstuk te creëren & dat zuigt uitlaatgassen aan via de EGR-klep & recyclet ze door de motor. Als de klep vast komt te zitten, creëert de turbo bij het gas geven druk, maar de klep creëert een momentane overdruktoestand als hij dan opengaat of een goede overdruk als hij niet opengaat.

Deze codes worden opgeslagen & wanneer ze worden opgeslagen, wordt de DPF-regeneratie opgeschort omdat de ECU nu denkt dat de Fi niet correct werkt! Dat is een domme fouttoestand, omdat deze zonder goede reden tot DPF-falen kan leiden.

In elke video die ik heb gezien van mensen die die klep schoonmaken of vijlen, behandelen ze hem als een gasklep, dat is hij niet, hij hoeft alleen maar niet vast te komen te zitten als hij gesloten is, vijl genoeg weg, maar wees er niet te zuinig mee, hij vereist IMO geen perfecte afdichting.
 
#6 ·
Goede uitleg. Het probleem is echt dat dit NIET echt het gasklephuis is, aangezien diesels geen luchtregeling gebruiken zoals een benzine om de motor te regelen. Dat is het luchtinlaatspruitstuk & de klep is eigenlijk de EGR-vacuümklep. Zodat wanneer u het gaspedaal loslaat, wat in feite de inspuitcyclus regelt. De klep wordt bediend om een vacuüm in het inlaatspruitstuk te creëren & dat zuigt uitlaatgassen aan via de EGR-klep & recyclet ze door de motor. Als de klep vast komt te zitten, creëert de turbo bij het gas geven druk, maar de klep creëert een momentane overdruk als deze dan opengaat of een goede overdruk als deze niet opengaat.

Deze codes worden opgeslagen & wanneer ze worden opgeslagen, wordt de DPF-regeneratie opgeschort omdat de ECU nu denkt dat de Fi niet correct werkt! Dat is een domme fouttoestand, omdat deze zonder goede reden tot DPF-falen kan leiden.

In elke video die ik heb gezien van mensen die die klep schoonmaken of vijlen, behandelen ze hem als een gasklep, dat is hij niet, hij hoeft alleen maar niet vast te komen zitten als hij gesloten is, genoeg wegvijlen maar er niet te zuinig mee zijn, hij vereist naar mijn mening geen perfecte afdichting.
Dat is interessant, bedankt, de werkplaatshandleiding noemt het gewoon een elektronische gasklep, dus dat is de term die ik heb gebruikt.
Elke dag is een schooldag 👍🏻😃
 
#3 ·
Dat vertelt me duidelijk een slecht ontwerp, ik zou durven wedden dat het kosten geoptimaliseerd is. Het zou veel beter zijn om een versterkte behuizing te hebben om kromtrekken te voorkomen als het wordt blootgesteld aan hitte, ofwel een dikkere wand voor plastic materiaal of een materiaal dat niet kromtrekt onder dezelfde omstandigheden (zoals metaal). Veel kunststoffen hebben de neiging om zacht te worden door hitte (merk op dat ik veel zei, niet allemaal).
 
owns 2023 Jaguar F-Pace SVR 5.0
  • Like
Reactions: Binty and Mohawk
#5 ·
Bedankt voor de info. Welke Jag-specialist heeft u gebruikt, aangezien ik binnen een uur van Doncaster ben en goede Jaguar-monteurs moeilijk te vinden zijn?
Er zijn er twee.
De Jag Specialist in Armthorpe, net van afrit 4 van de M18. 01302 832600
Zeer vriendelijk, goede recensies en ze hebben SDD en Pathfinder. Drukke maar schone werkplaats.

SSG Prestige in Thurnscoe, ongeveer acht mijl van afrit 37 van de A1 M of een vergelijkbare afstand van afrit 36 van de M1, 01226 661731. Zeer drukke professionele JLR-specialist met volledige dealer (Topix online?) kit en goede recensies.

Ik heb ze allebei bezocht voordat ik besloot en zou ze allebei graag hebben gebruikt, ik vond de Jag Specialist gewoon wat vriendelijker en ze begrepen dat ik graag zelf wat werk doe en de rest door hen laat doen.
Ze waren ook dichter bij waar ik woon en een beetje goedkoper voor een B-service. Tot nu toe een goede ervaring.
 
#7 ·
Dus ik heb de OBD-lezer 's middags op de auto gezet en ontdekte dat hij de code "P0234 Turbo Over Boost" had geregistreerd. Had geen andere motor gerelateerde codes. Hij is niet in de noodloop gegaan sinds ik de TDI Tuning Box heb verwijderd, die het voorheen wel deed. De codes zijn toen gewist.

Dus nadenkend over de mystieke Throttle Body (TB) klepfout, moet ik de mijne weer controleren, heb het al een jaar of zo niet meer gedaan.
Dit bracht me aan het denken, als de klep gesloten vastzit, hoe detecteert de auto dan de overboost conditie?

Dit leidde me ertoe om uit te werken hoe het SDV6 inlaatsysteem werkt met zijn sequentiële turbo's, ik kon geen video of online samenvatting vinden, dus hier is mijn kijk erop.

Dus elke turbo heeft zijn eigen luchtfilterbox & MAF-sensor in elke turbo toevoerbuis. Het uitlaatspruitstuk op elke bank (links+rechts) is verschillend. De linker turbo is de primaire lage rpm turbo, hij ontvangt uitlaatgassen van beide banken via de motor uitlaat crossover pijp rond de achterkant van de motor, die de rechter bank uitlaat in de linker turbo uitlaat turbine voedt bij lage motor rpm, wat helpt om de turbo snel op te laten toeren. Dit wordt bereikt door een uitlaat omleidingsklep op het rechter turbo spruitstuk te gebruiken. Bij een bepaalde rpm/belasting conditie sluit de omleidingsklep de achterste toevoerbuis naar de linker turbo af en laat de rechter bank uitlaat volledig inwerken op de rechter turbo uitlaat turbine, waardoor deze op toeren komt om boost te leveren via de boost merge klep onder de intercooler. Het is geen schakelaar zoals aan/uit, het is meer een dimmer controle, die geleidelijk uitlaatgassen van de linker naar de rechter turbo schakelt voor een soepele overgang & vermogensverhoging.
De boost toevoerbuis van de rechter turbo heeft een MAP (SCOP) sensor erin. Deze wordt gebruikt om te bepalen wanneer de boost merge klep geopend moet worden. Dit is ook hoe de ECU een "Turbo Over Boost" conditie detecteert wanneer de TB klep vastzit, omdat de TB MAP sensor geen druk kan detecteren die hij niet kan voelen.

Dus daaruit kan ik alleen maar aannemen dat mijn TB klep af en toe vastzit.

Het liet me ook zien dat het carter positief (negatief) wordt geventileerd door de ontluchtingsslang van de olie dampafscheider in de linker turbo lagedruk toevoerbuis te voeden, waardoor het wordt blootgesteld aan vacuümdrukken wanneer de turbo draait. Dit verklaart ook hoe olie in de boost kant van de toevoerbuizen en de intercooler en soms tot aan de TB komt. Dus ik ben van plan om een extra olie dampafscheider toe te voegen om hopelijk volledig te voorkomen dat olie de turbo inlaat/boost track vervuilt.

Ik hoop dat het allemaal logisch is.